– Dette er ikke en A4-jobb
Når en av de store aktørene på kjøleteknikk i Norge søker etter serviceteknikere, blir det interessent for mange. Hva vil en slik jobb gi?
De nærmeste til å svare på dette er naturlig nok noen som allerede har denne jobben. Vi møter Tommy Amundsen (25) og Nikolai Mood Martinsen (25) som er i full sving på toppen av en bygning i Oslo sentrum. I den kjølige februartåka som ligger klamt over hovedstaden er de to gutta i innspurten med klargjøring av kjøleanlegget til en bygård under rehabilitering. Nå skal anlegget startes før de to skal avgårde på nye oppdrag. Kanskje i Kristiansand. Kanskje i Alta. Jobben som servicetekniker i Daikin fører dem over hele landet.
– Du skal være glad i å være på farten i denne jobben, sier Tommy.
Etter utdannelsen som kulde og varmepumpetekniker har han jobbet fem år i Norge og ett år i Sveits, og nå farter han land og strand rundt for Daikin i Norge.
– Dette er ikke en A4-jobb og det kler meg veldig godt. Jeg trives veldig godt med å reise, sier han.
Tommy forbereder igangkjøringsprosessen og forteller engasjert:
– Vi har mange store prosjekter som er veldig spennende å jobbe med, og vi har gode verktøy å jobbe med til en hver tid – det spares aldri på slikt. Det opplever jeg som veldig tilfredsstillende.
Han skryter også av sine kolleger.
– Jeg har lært utrolig mye siden jeg startet her for halvannet år siden. Her er det erfarne folk som deler kunnskap, og det liker jeg godt.
Ikke minst er han fornøyd med at Daikin har en tett dialog med sine egne fabrikker. Veien til problemløsing blir mye kortere når man får direkte informasjon fra dem som utvikler og lager produktene de skal jobbe med.
37 år i Norge
Alt arbeid foregår jo ikke i felt. Noe av tiden tilbringes på hovedkontoret på Bryn der Tommy opplever god kollegial stemning og en lett tone. I dag er det 42 ansatte i Daikin Norge. Selskapet har drevet med kjøleteknikk i 37 år her til lands. Nå gjør oppdragsmengden det nødvendig å utvide staben av serviceteknikere. De vil nok bli tatt godt i mot av de erfarne fagfolkene.
– Vi legger stor vekt på gode utviklingsmuligheter for våre ansatte, sier produkt- og kvalitetsansvarlig Morten Schaug.
– De mest erfarne folkene våre er flinke til å ta vare på de nye, og i tillegg satser vi på kursing av teknikere.
Også Schaug fremhever fordelen av å være et selskap med egne fabrikker slik at det er en kort linje til teknisk informasjon.
I dag er det fire serviceteknikere i avdelingen – to landbaserte og to marine, altså som jobber på båter. I tillegg er det én person som driver med teknisk support.
– Noe av det vi kan love våre nye serviceteknikere er et veldig godt miljø, en åpen tone og en utfordrende arbeidshverdag med selvstendig jobbing. Hos oss skal det ikke være kjedelig å jobbe, sier Schaug.